Twój pierwszy druk

W przeciągu miesiąca każdy otrzymuje kilkadziesiąt, a niejednokrotnie kilkaset różnego rodzaju materiałów reklamowych. Twoim zadaniem jest stworzenie takiej formy reklamy aby Twój klient ją zapamiętał. Bez względu na to czy będzie to ulotka, czy folder, czy gazetka, jej zadaniem będzie przykuć uwagę, zainteresować, a przede wszystkim zarobić dla Ciebie pieniądze.

Generalną zasadą jest skonstruowanie krótkiej, zwięzłej informacji czym się zajmujesz i co możesz zaoferować potencjalnemu klientowi. Używaj krótkich zdań, które będą bardziej czytelne. Jeżeli oferta jest szeroka i zawiera dużą ilość informacji wypunktuj poszczególne produkty lub usługi. Dodatkowo przy nich możesz opisać korzyści jakie będzie miał klient. Nie używaj nazw i slangu branżowego. Używaj słów jakie rozumieją klienci, pisz językiem, jaki chcą usłyszeć.
Aby bardziej zainteresować klienta ogranicz ofertę czasowo lub ilościowo. Mobilizując klienta do szybszej decyzji nie zapominaj upuście dla pierwszych np. 50 klientów lub ogranicz okres trwania promocji np. do 7 dni.
Przekaż w czytelny i prosty sposób klientowi dokładnie to co ma zrobić. Aby nie odkładał tego na później użyj np. „zadzwoń teraz”.
Aby rozwiać ostatnie wątpliwości Twojego potencjalnego klienta przypomnij o technicznych zaletach np. 2 lata gwarancji, dostawa gratis lub serwis przez pierwsze 3 miesiące gratis.
Musisz mieć na uwadze to, iż masz ok około pięciu sekund na to, żeby zainteresować klienta ulotką. Nie popełniaj błędu skupiając się na swojej firmie. Musisz skupić się na kliencie i jego potrzebach. Opisz co zyska klient korzystając z Twojej oferty, co możesz mu dać, jakie konsekwencję poniesie, jeżeli z tego nie skorzysta.
Nie zapominaj o umieszczeniu czytelnych danych teleadresowych. Jeżeli masz sześć telefonów i sześć maili umieść tylko jeden ale większy i czytelny, nie wprowadzaj chaosu. Podaj swoją stronę WWW, na której powinieneś umieścić całą resztę informacji.

Musisz ustalić kto jest odbiorcą Twojego materiału reklamowego, do której grupy klientów chcesz trafić ze swoją ofertą i w jaki sposób. Weź pod uwagę, iż jeżeli docelowym odbiorcą Twojego produktu jest mężczyzna, często konsultuje on swoją decyzję np. z żoną. Nie bezpodstawne jest stwierdzenie, iż w rodzinie mężczyzna jest głową, a kobieta szyją. Niejednokrotnie na kobiety doskonale działa słowo np. „Promocja”, „Gratis”, które w odniesieniu do mężczyzny są w większości bezskuteczne, ale musisz mieć na uwadze, iż np. o wyborze lodówki z reguły decyduje kobieta, w przeciwieństwie do wyboru warsztatu samochodowego. Jeżeli grupą docelową odbiorców Twoich produktów będzie młody człowiek weź pod uwagę, iż często swoją decyzję konsultować będzie on z rodzicami. Dlatego np. reklamując kurs języka uwypuklij na materiale reklamowym rekomendacje i certyfikaty. Jeżeli sprzedajesz produkty dla dzieci musisz mieć na uwadze, iż nie dziecko będzie je kupować, ale rodzice, który przywiążą większą uwagę do np. godzin otwarcia Twojego przedszkola, niż na „kolorowe misie czy motylki”.

Projektując jakikolwiek materiał reklamowy zawsze pamiętaj o generalnej zasadzie, iż jego naczelnym zadaniem będzie zarabianie pieniędzy, a co za tym idzie musi przykuwać uwagę.
Najważniejszą rzeczą w projekcie jest nagłówek. Musi on przyciągać wzrok, kontrastując z całością ulotki i zapraszać do czytania, czyli mieć treść na tyle „hipnotyczną”, aby Twój klient czytał dalej. Nie popełnij błędu. Nie może być to logo lub nazwa Twojej firmy, troszeczkę pokory  – nie każdy klient wie, że „Wiśniewscy Sp. j.” to agencja ochrony czy szkoła języków. Ważniejsze dla klienta będzie „Angielski w 30 dni”, czy „Prawo jazdy w 2 tygodnie”. Nie jest także dla potencjalnego klienta istotne czy fryzurę wykonuje w Salonie „Irena”, czy „Teresa”. Będzie natomiast istotne, „Strzyżenie 10 zł”, (to że maszynką i tylko męskie to się dowie jak przyjdzie), natomiast z reklamy winien uzyskać przede wszystkim informacje gdzie i co jeszcze jest w ofercie, ewentualnie, że np. przy „Trwałej ondulacji” manicure gratis. W nagłówku podawaj tylko informacje które będą atrakcyjne, na tle oferty konkurencji. Nagłówek powinien dotyczyć korzyści jakie może uzyskać Twój klient lub poruszać temat „problem”, z którym klient się może utożsamić.
W Twoim materiale reklamowym nie używaj zbyt dużej ilości tekstu, staraj się układać go przejrzyście i czytelnie. Przy doborze treści i grafiki bierz pod uwagę oferty firm konkurencyjnych. Twoja oferta powinna wyróżniać się na tle innych. Dobieraj kolory, zdjęcia, grafikę w odniesieniu do potrzeb twojego klienta. Umieszczaj informacje graficzne powiązane z Twoim produktem, lub z jego cechami, które zainteresują klienta. Używaj materiałów dobrej jakości, przyciągających uwagę.

Na kolory ulotki ma duży wpływ sposób dystrybucji dla danego materiału reklamowego. wróć także uwagę na porę roku, kiedy przeprowadzasz kampanię. Czy w pochmurny zimowy dzień nie lepiej czyta się ulotkę utrzymaną w barwach długo oczekiwanej wiosny?. Czy w gorące suche lato nie tęskni się za błękitem wody lub oszronioną butelką soku, szczególnie z zakurzonym mieście? Czy na pewno plakat utrzymany w zielono-beżowej kolorystyce będzie widoczny na drzewie?

Jesteś fachowcem, masz dużo klientów, ciężko pracujesz. „Teraz”. Twój klient sprzedaje samochód, a Ty dobrze naprawiasz tylko daną markę. Klientka zmienia fryzjera, bo konkurencja ma lepszy parking. Student kończy kurs i wyjeżdża za granicę. Nowych klientów nie masz, bo nikt o Tonie nie wie.
Musisz cały czas myśleć o  zdobywaniu nowych klientów, nie w momencie, kiedy ich brakuje, bo to ostatni dzwonek, ale zawsze. Dobry handlowiec nie tylko sprzedaje usługę w danym momencie, ale myśli komu ją sprzedać w przyszłości. Dobry handlowiec potrzebuje dobrych „narzędzi”. Dlatego o ulotce, folderze, gazetce powinieneś myśleć nie w momencie, kiedy są one „konieczne”, ale wcześniej.

Twoja oferta, skierowana do wszystkich ludzi nie będzie zbyt skuteczna. Staraj się podzielić swoich potencjalnych klientów na kilka grup docelowych, a następnie stwórz osobne kampanie marketingowe dla każdej z nich. Miej na uwadze, iż jedna z grup docelowych będzie zainteresowana innymi, oferowanymi przez Ciebie produktami niż druga. Dla młodszego klienta będzie atrakcyjna inna część Twojej oferty niż na starszego. Na kobietę działają inne argumenty niż na mężczyznę. Jedną ulotką nie zainteresujesz wszystkich. Nie używaj opatrzonych, nic nie znaczących haseł „Największa w mieście…”’ „Jedyna w mieście…”, „Najlepszy…”. Używaj konkretnych informacji w odniesieniu do Twojej firmy mając na uwadze potrzeby Twojego potencjalnego klienta.

Bardzo ważną rzeczą jest wybór wiarygodnej, umiarkowanej cenowo drukarni. Uważaj przy wyborze oferty – najtaniej – nie znaczy dobrze, zawsze jest jakiś „haczyk”. Czy aby na pewno np. ulotki będą wydrukowane na takim papierze, jakiego oczekujesz, czy będzie zachowana taka jakość jaka jest Ci potrzebna. czy ta niska cena obejmuje wszystkie koszty.
Aby cokolwiek wydrukować musisz mieć projekt. Możesz go „zdobyć” na dwa sposoby.
Pierwszym jest niezależny grafik, ale zanim wydasz pieniądze zastanów się nad tym czy „kreatywny grafik” jest dokładnie tym czego oczekujesz. Czy jest w stanie określić potrzeby Twoich klientów, czy ma wystarczającą wiedzę znajomość Twojej branży żeby wykonać profesjonalny projekt – decyzja należy do Ciebie, ale musisz się liczyć z dodatkowymi kosztami rzędu kilkaset do kilku tysięcy złotych w zależności od rodzaju projektowanego materiału reklamowego. Dodatkowo musisz sprawdzić ofertę danego grafika, ponieważ, jeżeli zrobił Ci on w przeszłości fajną stronę internetową, nie znaczy, iż posiada wiedzę i doświadczenia do wykonania np. ulotki. Musisz mieć na uwadze, iż niekoniecznie ktoś, kto naprawił ci bardzo dobrze kosiarkę, naprawi także Twojego mercedesa, a przecież robi to tymi samymi narzędziami.
Drugim sposobem jest drukarnia, która ma bezpłatne projekty. Bezpłatne nie znaczy gorsze, po prostu z reguły drukarnia tego typu zarabia na druku, natomiast aby realizować dużo zamówień ma rozbudowany system grafiki i przygotowania materiałów do druku. Ty po prostu korzystasz z jednego z ich działów – studia graficznego, natomiast w zamian zamawiasz u nich usługę druku. Zastanów się, przecież Ty też nie bierzesz od klienta pieniędzy np. za wystawienie faktury, czyli logicznie księgowość jest u Ciebie także bezpłatna.. Dodatkowo studio graficzne przy drukarni z reguły dysponuje kilkoma grafikami, co jest rzeczą bardzo istotną np. przy gazetce, nad którą pracuje równocześnie dwóch, trzech z nich, co w znacznym stopniu przyspiesza pracę. Niejednokrotnie, jeżeli z jednym grafikiem „ciężko Ci się rozmawia” twój projekt przejmuje inny grafik, z którym „rozumiesz się bez słów”. Tej możliwości nie masz przy zleceniu projektu jednemu grafikowi.
I jeden i drugi sposób wymaga od Ciebie trochę zaangażowania, ponieważ najbardziej istotne jest połączenie grafiki z treścią. Zakresu proponowanych przez Ciebie usług żaden grafik Ci nie poda, musisz to zrobić sam.
Wielu klientów ma problem ze zdobyciem materiałów do ulotki, folderu. Istnieje kilka prostych rozwiązań. Kończąc budowę, wykonując efektowne tipsy lub tort miej pod ręką aparat, nawet w komórce – zrób zdjęcie. Przychodzi Ci do głowy, słyszysz dobre hasło, które mogłoby się sprawdzić przy Twojej ofercie – zapisz je. Słyszysz od konkurencji, że gazetka świąteczna podniosła sprzedaż, schowaj ją, może ten pomysł wykorzystasz w za rok u Siebie. Zapytaj drukarnię gdzie szukać w Internecie bezpłatnych zdjęć. Widzisz ulotkę, wizytówkę, która zrobiła na tobie wrażenie i spełniła swój cel, czyli Ty zostałeś klientem – schowaj ją, może pomysł się przyda w przyszłości. Nie masz pomysłu na hasło reklamowe, zapytaj pracownika, żonę, dziecko, kolegę przy kratach, porozmawiaj z klientem – „burza mózgów” daje najlepsze efekty.

Często zastanawiasz się czy tysiąc sztuk to nie za dużo. Musisz wziąć pod uwagę, iż nie każdy się klient, który dostanie Twoją ulotkę, wizytówkę skorzysta z Twoich usług. Nakład danego materiału reklamowego zależy od formy i rodzaju dystrybucji. Nie sztuką jest wydrukować dziesięć tysięcy ulotek, z których połowa leży w „szafie”. Zawsze musisz brać pod uwagę, gdzie i ile ich rozdasz.
Jedną z podstawowych form dystrybucji jest wynajęcie profesjonalnej firmy roznoszącej ulotki, która z reguły posiada informacje o tym, ile np. jest mieszkań na danym osiedlu. Alternatywą będzie wysyłka bezadresowa pocztę w zakresie ulotek lub adresowa w zakresie konkretnych ofert do klientów. Kolejnym sposobem będzie wynajęcie np. studenta lub wyznaczenie pracownika do rozdawania ulotek na ulicy lub roznoszenia po domach i firmach. Tutaj musisz brać pod uwagę, iż w ruchliwym punkcie dobry pracownik jest w stanie skutecznie rozdać od 600 do 2000 tys. ulotek na 6 godzin dziennie.
Jest jednakże wiele innych sposobów dystrybucji, nad którymi się na co dzień nie zastanawiasz. Czy nie warto, jak dostarczasz pizzę, sprzedajesz ciastka, ciuchy czy zabawki, wkładać ulotkę (np. z rabatem na następne zakupy) do zakupów razem z paragonem. Jeżeli wysyłasz faktury pocztą, czy nie warto wkładać ogólnej wizytówki firmy razem z fakturą do koperty. Kolega ma wulkanizację, Ty naprawiasz silniki – może ulotka dwustronna – koszty na pół – kolega rozdaje Twoje i swoje równocześnie – bez wysiłku i dodatkowych kosztów masz dystrybucję, podobnie jak on. Koleżanka ma aptekę, Ty salon kosmetyczny – wymieńcie się ulotkami. Niech u niej leżą Twoje u Ciebie jej. Dodatkowo jak skoordynujesz to z drukarnią i zamówisz dwie jednocześnie na pewno dostaniesz rabat. Zastanów się czy koleżanka, żona lub mama nie może zostawić Twoich ulotek w zaprzyjaźnionej aptece, przychodni, sklepie. Jak się dobrze zastanowisz na pewno znajdziesz wiele takich punktów.

Reasumując Twoje ulotki, foldery, gazetki mają przykuwać uwagę, zainteresować, a przede wszystkim zarobić dla Ciebie pieniądze. Myśl i planuj wcześniej. Jak tylko masz okazję ustalaj grupę Twoich klientów, ich potrzeby i problemy. Wprowadzasz nowy produkt, usługę – nie sprzedasz jej, jeżeli nikt o niej nie wie. Pamiętaj, jak ważna jest informacja. Nie traktuj materiałów reklamowych jako koszt, czy przykry wydatek, ale jako inwestycję, narzędzie sprzedaży, sposób zdobywania klientów.

  Jeżeli Dobrnęliście Państwo do tego miejsca to jesteśmy przekonani, iż sprostamy Waszym oczekiwaniom.

Zapraszamy do współpracy
Zespół SMYK s.c.